Zostań częścią mojej społeczności online

04 kwietnia 2022

Systemy wielopoziomowego parkowania | Car stackers

W celu poszerzenia horyzontów myślowych wziąłem ostatnio udział w szkoleniu organizowanym przez SFPE w zakresie bezpieczeństwa pożarowego garaży dla samochodów osobowych w kontekście systemów wielopoziomowego ich przechowywania.Tak w ogóle to trzeba się zastanowić nad przyjęciem polskiej „urzędowej nazwy” takich systemów z ang. car stackers. Można spotkać różne nazwy jak systemy parkowania, platformy parkingowe, wielopoziomowe parkingi, każda z nazw coś mówi ale nie identyfikuje jednoznacznie rozwiązania.Ale wracając do sedna, ostatnimi czasy przykładamy dużo zainteresowania do bezpieczeństwa garaży dla samochodów w związku z coraz częstszym występowaniem samochodów z napędami innymi niż silniki spalinowe na benzynę czy olej napędowy. Jednak dość niewiele u nas słychać o innej tendencji jaka ma miejsce czyli coraz częściej występujące systemy wielopoziomowego parkowania albo inaczej mówiąc o przestrzeniach do magazynowania samochodów. Tak na prawdę takie obiekty mają więcej wspólnego z magazynem, często wysokiego składowania, niż z garażem dla samochodów osobowych jakie są opisane w naszych przepisach. A należy pamiętać, że zagrożenia jakie pojawiają się czy też nasilają w standardowych garażach, jak zwiększone rozmiary samochodów, większe ilości tworzyw sztucznych, występowanie pojazdów z różnymi napędami czyli klasyczne ICE (czyli spalinowe), z napędem wodorowym, PHEV (czyli hybrydowe spalinowo-elektryczne), EV (czyli elektryczne) w obiektach „magazynowania samochodów” zostają zwielokrotnione. Różnica na plus jest taka, iż te obiekty wielopoziomowego parkowania coraz częściej są przestrzeniami, do których nie wpuszcza się ludzi (poza ich obsługą techniczną), są one w pełni zautomatyzowane. Więc odchodzi zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi w samym garażu, ale z drugiej strony to zysk niezbyt duży, bo historycznie wiadomo, iż zbyt wiele poszkodowanych osób w przypadku garaży raczej nie występuje. Natomiast zagrożenia dla obiektu są znacznie większe.Poniżej kilka myśli, wniosków zarówno własnych jak i ze szkolenia, o którym napisałem na wstępie:

  • Zdecydowanie w „naszych” warunkach technicznych dla budynków musi się znaleźć rozdzielenie zróżnicowanie wymagań bezpieczeństwa dla klasycznych garaży, przestrzeni do garażowania / przechowywania pojazdów z użyciem platform wielopoziomowych do których dostęp mają użytkownicy oraz przestrzeni do garażowania / przechowywania pojazdów z użyciem platform wielopoziomowych zautomatyzowanych gdzie użytkownicy nie mają dostępu.
  • Wymagania dla wyżej wymienionych rodzajów obiektów muszą być zróżnicowane ze względu na różne skale zagrożeń dla ludzi i dla samego budynku. Nie jest celowe przesadzanie z bezpieczeństwem ewakuacji w obiekcie gdzie brak jest ludzi, którzy muszą się ewakuować a z drugiej strony zupełnie nietrafione jest traktowanie przestrzeni z wielopoziomowych przechowywaniem pojazdów jako PM <500 MJ/m2 jak obecnie w przypadku tradycyjnych garaży.
  • Z uwagi na zmienność, modularność systemów parkingowych prawdopodobnie nie uda się określić szczegółowych wymagań nakazowych, konieczne jest określenie celów do osiągnięcia i pozostawić określenie sposobu osiągnięcia tych celów specjalistom.
  • Podstawowym środkiem bezpieczeństwa dla garaży, a zwłaszcza przestrzeni wielopoziomowego przechowywania samochodów powinna być instalacja tryskaczowa, gdyż głównie takie urządzenie jest w stanie zmniejszyć oddziaływanie pożaru na konstrukcję oraz ograniczyć jego rozprzestrzenianie do czasu przybycia służb ratowniczych.
  • Z uwagi na wspomnianą wyżej zmienność układów przechowywania samochodów istnieje konieczność adaptacji standardów projektowania stałych urządzeń gaśniczych wodnych to tej sytuacji.
  • Wielopoziomowe systemy parkowania samochodów posiadają specyficzny charakter w zakresie rozprzestrzeniania się dymu i ciepła w obiekcie z uwagi na występujące platformy parkingowe co może powodować błędy w przy tworzeniu symulacji CFD dla tych przestrzeni, jeśli autor takiego opracowania nie posiada odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.
  • Wentylacja pożarowa w przedmiotowych przestrzeniach powinna być dopasowana do ich charakterystyki i celów jakim ta wentylacja ma służyć, np. w przestrzeniach zautomatyzowanych bez dostępności użytkowników aspekt warunków ewakuacji nie będzie miał znaczenia, natomiast istotne mogą być inne cele stosowania wentylacji pożarowej
  • Z punktu widzenia działań straży pożarnej istotny problem przy takich obiektach to możliwość dotarcia ekip ratowniczych do palącego się samochodu, przykładowo ekipy docierają na poziomie podłogi pomieszczenia, system parkowania posiada 5 lub więcej poziomów platform z samochodami i pali się samochód na jednej z wyżej zlokalizowanych platform, ten problem może wymagać konieczności zapewnienia w pełnym lub ograniczonym zakresie funkcjonowania systemu parkowania w czasie pożaru w celu sprowadzenia platformy z palącym się samochodem na poziom dostępu dla straży, aby umożliwić ekipom ratowniczym zlikwidowanie zdarzenia.

I to co ciągle powtarzamy, przepisy szybko powinny się zmienić, ponieważ obecnie projektowane są obiekty które będą użytkowane przez następne dziesięciolecia. Nie można z tym zwlekać bo istniejących obiektów nie da się łatwo zmienić.

 

Adres

ul. Piastowska 36/6

59-220 Legnica

Kontakt

NIP: 6911990743

e-Doręcznia: PL-76561-13219-CJJDB-25

WWW: www.ibpkonsulting.pl

T: + 48 607375466

e-mail: biuro@ibpkonsulting.pl

Menu

Śledź nas

A website created in the WebWave website builder